דף הבית >> על תסמונת רט >> הטיפול בתסמונת רט >> ריפוי במוסיקה
 
   תפיסות חינוכיות  |  ריפוי בעיסוק  |  ריפוי בתקשורת ודיבור  |  ריפוי במוסיקה  |  הידרותרפיה  |  רכיבת סוסים טיפולית  |  טיפול בבעיות אורטופדיה  |  תזונה  |  טיפול ברייור  |  טיפול בהפרעות השינה  |  מצגות מימי עיון  |  אוגדן זכויות  |
 
מאת ד"ר כוכבית אלפנט, מטפלת מוסמכת במוסיקה

כבר בשנת 1982 המליץ ד''ר אנדריאס רט על הטיפול במוסיקה כאמצעי לטיפול בילדות עם תסמונת רט. הוא זיהה את האפשרויות הגלומות במוסיקה ככלי טיפולי שיוכל אולי לחדור בעד החומה הבצורה של הנכות, ולחשוף יכולות פוטנציאליות החבויות מאחוריה (רט, 1982).

דוחות קליניים מתארים כיצד השמעת מוסיקה מקדמת את המוטיבציה של ילדות עם תסמונת רט ליצור אינטראקציות ולתקשר עם סביבתן, ואף מפתחת את המיומנויות הקוגניטיביות, רגשיות, סנסו-מוטוריות וגופניות שלהן (אלן, 1991; קולמן,7891; אלפנט, 2002; אלפנט ולוטן, 8991; הדסל וקולמן, 8891; היל, 7991; קר, 2991; לינדברג, 1991; מרקר, ברגסטרום-איזקסון וויט אנגרסטרום, 1002; מרקר וואלין, 0002; מונטגיו, 6891; טקהישה וטקהישה-סילבסטרית אין תאריך??; ווסקי, 6891; וויגרם, 1991,5991, 7991; וויגרם וקאס, 6991).

מטפלים במוסיקה מיישמים את כישורי האילתור שלהם ומשתמשים בשירים כדי ליצור גשר של תקשורת לא-מילולית אל רגשותיה ומחשבותיה של הילדה. טיפול במוסיקה יכול לפתוח בפניה ערוצים ולתת לה הזדמנות להביע רגשות בעזרת הצלילים – חוויה המקדמת גם את יכולות התקשורת והלמידה. על פי הידע הקיים היום אודות השימוש בטיפול במוסיקה עם ילדות עם תסמונת רט, נראה כי הטיפול יכול לתרום במספר תחומים חשובים: שיפור התיפקוד הידני והפחתת תנועות הידיים הסטרואוטיפיות, הזדמנויות לביצוע בחירה והשמעת קולות, פיתוח כושר ריכוז וקשר עין, הרגעת הילדה ומתן ערוצים לתקשורת רגשית.

הקשר הנוצר בין המטפל לילדה הוא הבסיס להצלחת הטיפול. מומלץ לבנות את הקשר באופן הדרגתי ומובנה. עם התחזקות הקשר גדלה מעורבותה של הילדה, והחופש בתוך המפגשים מתרחב והולך.

בעזרת המוסיקה יכולות הילדות לבטא את רגשותיהם וצורכיהן. לפעמים הן מראות תחושות של כיף והנאה. לעתים הן מהורהרות ואף עצובות. האפשרות לבטא את הרגשות מעצימה את המוטיבציה שלהן ללמוד. ומכיוון שמוטיבציה היא גורם מרכזי ביותר בלמידה, יכול הטיפול במוסיקה לסלול דרך חשובה להתפתחות ולמידה אצל ילדות ונשים עם תסמונת רט.

קיימות הזדמנויות רבות "להצליח" באמצעות המוסיקה, וברור כי כל הצלחה יוצרת רצון לתקוף אתגרים חדשים ולהמשיך לצמוח. המוסיקה גורמת סיפוק רגשי רב. לכן כאשר ילדה בוחרת בשיר מסוים, והשיר מושמע מיד, יש בכך תגמול משמעותי עבורה.

הקניית מיומנויות תקשורת היא חיונית ביותר לילדות עם תסמונת רט, אך חשוב מאוד שחומרי ההדרכה יהיו רלוונטיים לסביבתן היומיומית. מכיוון שלמוסיקה יש משמעות רבה עבורן, יכולים השירים לשמש כקרקע פורייה ליצירת תקשורת. בדרך כלל הן מגיבות בצורה חיובית ביותר לשירים, שירי ילדים ונעימות מוכרות אחרות, ונהנות ממנגינות ומקצבים חוזרים.

לכל ילדה עם תסמונת רט יש ככל הנראה העדפות מוסיקליות משלה. בירור העדפות אלה הוא צעד ראשון בדרך ליצירת מוטיבציה שתעודד את שיתוף הפעולה שלה בכל פעילות הדורשת השתתפות פעילה. אף על פי שהילדות עשויות להחזיק בהעדפה מסוימת לאורך זמן, ההעדפות עשויות גם להשתנות. יש להביא בחשבון את הגיל והרקע התרבותי של כל ילדה כאשר בוחרים עבורה את המוסיקה המתאימה ביותר.

                                               
 

[חזור למעלה]                [הוספה למועדפים]                [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים