דף הבית >> על תסמונת רט >> הטיפול בתסמונת רט >> ריפוי בעיסוק
 
   תפיסות חינוכיות  |  ריפוי בעיסוק  |  ריפוי בתקשורת ודיבור  |  ריפוי במוסיקה  |  הידרותרפיה  |  רכיבת סוסים טיפולית  |  טיפול בבעיות אורטופדיה  |  תזונה  |  טיפול ברייור  |  טיפול בהפרעות השינה  |  מצגות מימי עיון  |  אוגדן זכויות  |

עינת לייבל-אליאס - מרפאה בעיסוק B.O.T

אצל רוב הבנות עם תסמונת רט מעוררת האכילה מוטיבציה לשיתוף פעולה. למרות הקשיים האופייניים, מהווה האכילה הזדמנות לקידום תפקודי הפה והתפקוד העצמאי, כבסיס לשיפור באיכות החיים.

למעורבות הטיפולית בתחום האכילה יש מספר מטרות עיקריות:

  • שימור ושיפור של תפקודי הפה והאכילה.
  • עידוד העצמאות ע"י שימור ושיפור של התפקוד הידני.
  • הזדמנות לתקשורת פונקציונלית.
תפקודי הפה והאכילה:

הבעיה: לבנות עם תסמונת רט יש מגוון קשיים אופייניים בתפקודי הפה, המשפיעים על איכות האכילה. הקשיים מתבטאים בלעיסה ובבליעה, ונובעים מתנועתיות לא מותאמת של הלשון, טונוס שרירים נמוך ובעיות תזמון בעת האכילה.

הטיפול:
כדי לשפר את יכולות האכילה והשתייה של ילדות עם תסמונת רט, יש לבצע הערכה של תפקודי הפה, ולבנות עבור כל ילדה תוכנית טיפולית המתייחסת למספר גורמים עיקריים:

  • הסוגים והמרקם של המזון.
  • אביזרי עזר המאפשרים הושבה מותאמת.
  • גריית הפה באמצעים שונים לפני הארוחה.
  • העדפותיה האישיות של כל ילדה בנוגע לטעמים ומרקמים של מזון.
חשוב לציין כי העדפותיהן האישיות של הילדות עשויות להשתנות, במיוחד בתקופות של נסיגה. בשלבים אלה מופיעה רגישות תחושתית גבוהה, הגורמת לרתיעה ממגע סביב הפה, בררנות והימנעות מאכילה, גם אצל בנות שנהנות בדרך כלל מתיאבון בריא, ומרבות בעיסוק סביב הפה. בזמנים אלה חשוב להתחשב ברצונותיה של הילדה, ולמתן את הרגישות בצורה מבוקרת והדרגתית באמצעות טיפולי פה, על מנת לשוב לתפקודי האכילה הקודמים ואף לשפרם - גם אם בשלב מסוים נדמה לנו כי אבדו.

עצמאות ותפקוד ידני:

אצל כל ילדה עם תסמונת רט נשמרת רמה מסוימת של יכולת ידנית תפקודית האופיינית לה. עם זאת, בהתמדה וסבלנות, ובעזרת טיפול עקבי ויומיומי, ניתן עם הזמן (הרבה זמן!) להשיב לה תפקודים שאבדו, לשפרם, ואף לסייע לה לרכוש מיומנויות שלא היו לה בעבר. זמני הארוחות מהווים הזדמנות טיפולית חשובה לחיזוקו ולשיפורו של התפקוד הידני.

הכנות: בעת הכנת התוכנית האישית לשיפור העצמאות והתפקוד הידני, חשוב להעריך את היכולת הידנית הקיימת, את ההעדפה הידנית (שעשויה להתחלף עם השנים) ואת תפקודי האחיזה הקיימים ואיכותם. תוכנית האכילה האישית צריכה להביא בחשבון את סוגי המזון והמשקה, המרקם, הטעמים והעדפותיה האישיות של כל ילדה. מזון מתאים מסייע לשיפור התפקוד הידני, ומאכלים החביבים על הילדה מעוררים בה מוטיבציה לשיתוף פעולה. אצל בנות רבות זהו המפתח להצלחה, שעושה את ההבדל בין עצמאות לחוסר תפקוד ידני.

בנוסף, יש לספק לילדות אביזרי עזר, כמו סד למרפק המסייע להפסקת התנועות הסטריאוטיפיות, משטח גומי המונע את תזוזת הצלחת, כף/כפית מעובה וכד'.

שיטות טיפול:

במהלך הארוחה ניתן לעודד את עצמאותן הידנית של הילדות במספר דרכים:

אכילה באצבעות - יש להתאים את סוג המזון ליכולת התפקודית ולהעדפה האישית של הילדה. מזונות כמו חטיף, כריך, ירק או פרי, מתאמים לאחיזה ואכילה בעזרת האצבעות.

צורת אכילה זו מהווה בסיס חשוב לעצמאות ידנית עבור כל ילדה עם תסמונת רט. יש ילדות המתקשות לקרב את המזון לפה, ומחטיאות בסוף התהליך. במקרים כאלה מומלץ לאפשר לילדה להתנסות בפעולה באופן אקטיבי, עם תמיכה של מטפל בסוף התנועה.  

  • אכילה בכפית מותאמת - יש לאפשר לילדות אחיזה אקטיבית, ולסייע להן להביא את הכף לפה בעזרת תמיכה במרפק. בשלב מתקדם יותר אפשר לעבוד גם על העמסת המזון על הכפית.

    אפשרות נוספת : ניתן לחבר את הכפית לכף היד באמצעי עזר, כדי להקל על האחיזה ולשפר את התפקוד. החסרון בשיטה זו הוא מניעת האחיזה האקטיבית העשויה להירכש עם הזמן. 
     
  • שתייה - מומלץ להשתמש בכלי התואם את יכולתה וגילה של הילדה, כגון בקבוק ספורט במקום בקבוק של תינוק, או כוס עם קש וכו'.
תקשורת בין-אישית:

לכל ילדה עם תסמונת רט יש העדפה ברורה למאכלים מסוימים. לכן, בתחילת כל ארוחה חשוב להציג בפניה את המגוון המוצע לבחירתה, בצורה מתאימה ומוכרת - באופן ממשי או באמצעות תמונות - ולאפשר לה להביע את רצונה ולבחור במאכל המועדף עליה.

בשעת הארוחה ניתן להניח לצידה פלט קולי נגיש, שיאפשר לה לבקש עוד אוכל או שתייה, או להביע את דעתה על הארוחה - "טעים" "גרוע", וכד'.

סיכום

אצל רוב הבנות עם תסמונת רט מהווה האכילה גורם מוטיבציוני, ולפיכך זמני הארוחות הם הזדמנות טיפולית ראשונה במעלה לקידום תפקודי הפה, התפקוד הידני והתקשורת הבין-אישית. על מנת להגיע להישגים דרושה עבודה עקבית של התנסות יומיומית. לעיתים נדרשים חודשים ואף שנים של עבודה עד שהילדה מגיעה לעצמאות.

בעבודה על אכילה עצמאית נדרשת סבלנות רבה. כל ארוחה אורכת זמן רב - בהשוואה להאכלת הילדה על ידי המטפל. אולם כל הצלחה גורמת סיפוק וגאווה לילדה ולסובבים אותה .

מהיכרותי עם הבנות - פריצת הדרך בעצמאות בתפקוד הידני ובתקשורת בזמן האכילה מקדמת את הישגיהן והתפתחותן בתחומים אלו באופן כללי, ומשפרת את איכות החיים של הילדות.


 

[חזור למעלה]                [הוספה למועדפים]                [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים