מחקר

פריצות דרך במחקר

ב- 2007 פורסם מחקרו של פרופ' אדריאן בירד, שמומן בשיתוף העמותה לתסמונת רט, תחת ההכרזה הדרמטית כי תסמונת רט הינה הפיכה! (כלומר ניתנת לריפוי). פרופ' בירד, הצליח במודל עכברים "להפוך" את הגן הגורם לתסמונת רט ולרפא עכברים בוגרים הסובלים מהתסמונת אך הדרך להגיע להישג זה על בני אדם לא הייתה ידועה.

שש שנים לאחר מכן ב- 2013, במחקר נוסף שהעמותה לתסמונת רט היתה שותפה במימונו, פרופ' גייל מנדל נתנה לנו את התשובה – ריפוי גנטי שניתן ליישום על בני אדם ולא רק על מודלים של בעלי חיים.

להלן סרטון "לפני" וסרטון "אחרי" של הניסוי במעבדתו של פרופ' בירד וסרטון ממעבדתה של פרופ' מנדל של עכבר שטופל בתרפיה גנטית ועכבר שלא טופל, הממחישים את "חזרת הגלגל לאחור" וחזרתם של תאי המוח הפגועים לתפקוד תקין מלא.

בכדי להגיע לתרפיה גנטית בבנות הלוקות בתסמונת רט, ב- 2014 הוקם קונסורציום של ארבע מעבדות מובילות הפועלות בתחום זה. אנו מאמינים שתוך שלוש שנים נגיע למחקר קליני באמצעות תרפיה גנטית בבנות.

מחקרים קליניים

לצפייה בטבלת מחקרים עדכנית – לחצו כאן

תכנית 'מפת הדרכים לריפוי' 2017

תסמונת רט היא הפרעה נוירולוגית חמורה שפוגעת בכ – 350 אלף בנות ונשים בעולם. ילדות עם תסמונת רט מתפתחות לכאורה בצורה תקינה עד גיל חצי שנה-שנה וחצי ואז נסוגות ומאבדות את היכולת ללכת ולדבר. מרבית הילדות מפתחות התקפים אפילפטיים, נשימה לא סדירה, עקמת, בעיות במערכת העיכול. זוהי מחלה אכזרית שכולאת את הילדות בתוך בגופן.

קשה לדמיין את הסימפטומים של אוטיזם, מחלת פרקינסון, שיתוק מוחין, אפילפסיה והפרעת חרדה – הכל בתוך גוף של ילדה אחת. זו תסמונת רט עבור אלפי ילדות ונשים.

העמותה לתסמונת רט פועלת ימים כלילות לממן מחקרים למציאת תרופה לתסמונת רט ולשחרר את הבנות מהכלא בו הן נמצאות.

המטרה שלנו היא שאפתנית ובעלת פוטנציאל היסטורי: להפוך את תסמונת רט להפרעה הנוירולוגית הראשונה בת ריפוי ויש לנו את כל הסיבות להיות בטוחים שזה אפשרי. 1) הגורם ידוע, מוטציה אקראית על גן אחד. 2) הצליחו במודלים של עכברי מעבדה לרפא את התסמונת. 3) מחקר בתסמונת רט עשוי לפתוח  דלתות לפיתוח טיפולים וריפוי במחלות אחרות כגון סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית ואוטיזם, דבר שישפיע על חייהם של מיליוני אנשים נוספים.

בחודש מרץ 2017 הכריזה הקרן האמריקאית לתסמונת רט על תוכנית תלת שנתית לריפוי התסמונת. אנו לא נסתפק בהקלה ושיפור סימפטומי. אנו רוצים ריפוי. התוכנית מורכבת ממספר תחומים ותקציבה 33,000,000 מיליון דולר.

ריפוי – עלות המימון 13 מיליון דולר בליבת התוכנית ארבע גישות שנועדו לרפא תסמונת רט על ידי תיקון הסיבה הבסיסית של התסמונת. ארבע גישות אלה מייצגות את חוד החנית של מדע הרפואה.

תרפיה גנטית: לפני שלוש שנים מוקם קונסורציום המורכב ממומחים מארבע מעבדות מובילות בתחום של תרפיה גנטית שדוחף את המחקר ומראה שבכל הנוגע לתסמונת רט, תרפיה גנטית היא התערבות יעילה ובטוחה בדרך לריפוי, הרבה יותר מכל ההתערבויות אחרות באמצעות תרופות (כל זאת במודל עכברי מעבדה). מטרתנו להגיע במהרה לקבלת אישור של ה- FDA ולבצע ניסוי קליני שלב I.

רה-אקטיבציה של הגן MECP2: אצל בנות ונשים עם תסמונת רט, כרומוזום X הפעיל מכיל את הגן הפגום הגורם לתסמונת. אבל כרומוזום X רדום מכיל עותק בריא של אותו הגן. אם מדענים יצליחו לגלות תרופה ש"מעירה" את הגן הרדום אך הבריא של MECP2, זה עשוי לרפא תסמונת רט. תחום זה מובל על ידי קונסורציום של שבע מעבדות מובילות אשר בשלוש השנים הקרובות ימצא   תרופות שיובילו לבדיקות פרה-קליניות ומכאן למחקרים קליניים. עריכה של RNA: תסמונת רט נגרמת על ידי מוטציות בגן MECP2. המוטציה הגנטית משועתקת ל- RNA שאינו תקין המתורגם לאחר מכן לחלבון שאינו מתפקד. בנוסף להתמקדות ברמת הדנ"א באמצעות תרפיה גנטית או תיקון רמת החלבון, מטרת גישה חלופית זו במהלך שלוש השנים הבאות, לשפר את היעילות של עריכת RNA בנוירונים בעזרת טכנולוגייתSMaRT  והחדרת ה- RNA התקין. החלפת חלבונים: שורש הבעיה בתסמונת רט הוא רמת החלבון הספציפי במוח. בעזרת שיתוף פעולה עם חברת ביוטכנולוגיה מובילה שפיתחה דרך המאפשרת העברה פעילה של חלבונים למוח, מטרתנו לבחון גישה זו במודלים של בעלי חיים.

טיפול – עלות המימון 3.3 מיליון דולר הגישות המרפאות לעיל המתמודדות עם הסיבה הבסיסית של ההפרעה צפויות לספק תועלת טיפולית עמוקה. עם זאת, התערבויות טיפוליות במורד הזרם עשויות לשפר סימפטום או תת קבוצה של סימפטומים. עד להשגת תרופה מוחלטת מלאה, נעריך במקביל את אסטרטגיות הטיפול עם הפוטנציאל הגדול ביותר לשיפור הסימפטומים הקשים של התסמונת.

אפשור – עלות המימון – 9.2 מיליון דולר מטרתנו להסיר את המחסומים ובכך לקצר את הזמן לפיתוח תרופות, והקלה על אישור טיפולים חדשניים. בעשותנו כך נוכל להניע השקעות בתעשייה במחקר בתסמונת רט. מבחינה היסטורית, האישור של תרופות חדשות נעצר על ידי היעדרם של מספר משאבים מרכזיים: 1) היעדר מדדים מדויקים שאושרו על – ידי ה – FDA לניסויים קליניים, כולל מכשירים שיכולים למדוד במדויק את התוצאות הללו, 2) היכולת לזהות את המטופלים הנכונים עבור הניסויים הנכונים, ו- 3) היעדר תאי אדם מחולים לבדיקת טיפולים חדשים במעבדה. מדדי תוצאה ופיתוח ביומרקרים: אין כיום מדדי תוצאות שאושרו על ידי ה- FDA לשימוש בניסויים קליניים של תסמונת רט ולכן הוקם קונסורציום של רופאים מומחים בתחום תסמונת רט כדי לפתח אמצעי מדידה משמעותיים לחולים ובני משפחותיהם ואשר מקובלים על ה- FDA ועל רשויות רגולטוריות בינלאומיות אחרות.  בדיקת ההשפעה של טיפולים בתאים אנושיים: מאחר שאף מודל בע"ח אינו יכול לשכפל את המחלה האנושית, חשוב לאמת תוצאות ממחקרים בבעלי חיים באמצעות תאים אנושיים ככל שניתן. כיום ניתן להמיר תאי עור שנאספו מאנשים עם תסמונת רט לתאי מוח. תאים אלה יכולים לשמש במעבדות כדי לשכפל את התוצאות שנצפו במודלים של בעלי חיים.

לימוד – עלות המימון 4.5 מיליון דולר ההשקעה שלנו במדע בסיסי הובילה אותנו לשלב החדש והמבטיח של המחקר. התקדמות משמעותית בידע שלנו על הגן המוטנטי מילאה תפקיד מרכזי בהגדרת מרכיבים חשובים של ריפוי גנטי וגישות אחרות. הבנה מלאה של תפקוד הגן והחלבון הקשור אליו חיונית להצלחה של המחקר שלנו.

מפת הדרכים לריפוי היא תוכנית מחקר אסטרטגית מקיפה ומשולבת. אף אחת מן הגישות הללו לא קיימת בבידוד אלא קשורה אחת לשנייה. מפת הדרכים נועדה לנצל במהירות ובקלות תגליות חדשות. אנו בטוחים כי התוכנית תוביל לשיפור מעמיק של יותר מ- 350,000 ילדות ונשים הלוקות בתסמונת רט. במשך זמן רב מדי, הן סבלו ושתקו. אנחנו יודעים שזה אפשרי מבחינה מדעית לשנות את חייהן באופן דרמטי, ואנחנו יודעים איך לגרום לזה לקרות. עכשיו זה הזמן.

תכנית 'Cure 360' – תוקפים את תסמונת רט מכל זוית!! מוצאים תרופה לתסמונת רט! 2020

לפני שלוש שנים השיקה עמותת האחות שלנו בארה"ב את תכנית 'Roadmap to Cure' שמטרתה הייתה מימון מחקרים שיחקרו את שורש הבעיה של תסמונת רט – מוטציות בגן ,MECP2 על מנת למצוא ריפוי מלא לתסמונת. במהלך שלושת השנים הללו העמותה לתסמונת בישראל היתה שותפה מלאה למימון 15 מחקרים בשש אסטרטגיות מחקר שונות כדי למצוא ריפוי לתסמונת רט, המתקדמת ביניהן היא ריפוי גנטי. בתחילת התכנית היו אפס חברות ביופארמה שעבדו על פיתוח תרופה לתסמונת רט ואילו היום יש שש חברות.

הצטרפו אלינו לשלב הבא בריפוי תסמונת רט 'Cure 360' 

בעזרתכם, ובעזרת השותפים שלנו, אנחנו נהיה חממה מחקרית של מחקרים שיבשילו עבור חברות ביופארמה שיקדמו וישיקו תכניות ריפוי מוחלט לתסמונת רט המתבססות על המחקרים האקדמיים בכל ששת אסטרטגיות המחקר. להמשך קריאה לחצו פה.

Top
בודק...